14 دی 1392

روزه تاثير منفي در فعاليت ورزشي ندارد

مولف: زهرا اسدپور   /  دسته: ورزشی   /  رتبه دهید:

روزه تاثير منفي در فعاليت ورزشي ندارد
 
 
 
عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي ايران گفت: روزه در صورت توجه به مسايل تغذيه‌اي تاثير منفي در فعاليت‌هاي ورزشي حرفه‌اي و مبتدي افراد نمي‌گذارد. دكتر "فريال فانيان"روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: بهترين زمانبراي ورزش بعد از سحر و افطار است چون بدن نيازهاي تغذيه‌اي خود را رفع كرده ومي‌تواند آماده فعاليت‌هاي حرفه‌اي و عادي باشد. وي به ورزشكاراني كه در طول روز بايد ورزش و تمرين كنند، توصيه كرد: هنگام سحر وافطار از غذاهاي انرژي زا سبك و مقوي مانند شير، خرما، عسل، سبزي، چاي و آبميوه‌هايي چون پرتغال، ليمو و هويج بيش از  گذشته استفاده كنند. وي با اشاره به ‌اينكه كاهش قند خون در شرايط روزه‌داري به ويژه در نيمه دوم روز،بروز مي‌كند، افزود: رعايت موارد فوق از سوي ورزشكاران حرفه‌اي و عادي ضروري است. وي بااشاره به‌اينكه كم‌آبي، كاهش حجم‌خون و مايعات از جمله اثرات روزه‌داري بربدن ورزشكار و يا ديگر افراد است، گفت: براي جلوگيري از مشكلات كم‌آبي، بي‌حالي وسستي بدن، اختلال در تنظيم درجه حرارت بدن، جلوگيري از غليظ شدن خون و كاهش اكسيژنرساني مغز و عضلات در فاصله افطار تا سحر، آب و مايعات مصرف شود. عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي افزود: در صورتي كه فرد روزه‌دار قصد فعاليتورزشي دارد، براي جلوگيري از كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع كه درشرايطبي‌غذايي پس از تمرين حادث مي‌شود، بايد يكي دوساعت قبل از افطار فعاليت با شدت سبكو متوسط انجام دهد. وي گفت: فعاليت بعد از افطاري مي‌تواند از شدت، قدرت، سرعت و مدت بيشتريبرخوردار باشد، بنابراين ورزشكار بايد بعد از افطار ودر حين فعاليت از آب و پس ازفعاليت از نوشيدني‌هايي مثل شربت و آب ميوه و پس از تمرين از غذاي مختصر پروتئيني وكربوهيدراتي استفاده كند.
منبع: انستیتو پاستور ایران 

تعداد مشاهده (186)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "روزه تاثير منفي در فعاليت ورزشي ندارد"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید